Balansverslag
Welke literaire boeken spraken je
bijzonder aan en waarom? Geef voorbeelden en argumenten.
Een boek dat mij
heel erg aansprak was ‘De Tweeling’ van Tessa de Loo. In dit boek de relatie
beschreven tussen twee zussen die gescheiden zijn door oorlog. De Hollandse
Lotte staat wantrouwend tegenover de Duitse Anna en raakt hiermee een gevoelig
punt: de Duitse bezetting in de Tweede Wereldoorlog. De schrijfster heeft beide
levens heel mooi beschreven: Lotte heeft in de oorlog geleden, maar Anna net
zozeer als een ‘gewone Duitse’. Daarbij is de roman vlot geschreven en is het
voor iemand die in WOII geïnteresseerd is, zoals ik, een heel mooi boek om te
lezen.
Een ander boek dat ik heel mooi vond om te lezen was 'Nooit meer slapen' van Willem Frederik Hermans. Het boek over een tocht van de hoofdpersoon sleepte me mee op reis. Ik voelde mee met zijn angsten en zijn somberheid, en hoewel dat wel een beetje depressief was, vond ik het toch erg knap geschreven. Voordelen waren ook de korte hoofdstukken, over het algemeen een makkelijke schrijfstijl en de realistische weergave.
Welke literatuurlessen zijn belangrijk
voor je geweest? Om welke redenen?
Ik denk dat ze allemaal wel belangrijk zijn geweest voor
mij. In de literatuurlessen leert men toch meer dan men zomaar op het internet
kan vinden. Door alle lessen heb ik ook een beter beeld van de boeken, hun
stromingen en andere kenmerken. Dit vind ik erg prettig, omdat ik vaak de
boeken dan beter begrijp.
Welke ervaring(en) met literatuur hebben
absoluut weerstand opgeroepen? Hoe verklaar je die weerstand? Wanneer je
bijvoorbeeld iets saai vond, kwam dat volgens jou door een gebrek aan kwaliteit
van de schrijver of door jouw manier van lezen?
Ik vond Max Havelaar een heel lastig boek om doorheen te
komen. Het is op sommige punten nogal langdradig en dan vond ik het erg lastig
om door te blijven lezen. Waar ik normaal best snel een boek uit heb, heb ik
over dit boek een lange tijd gedaan. Het lukte me ook vaak niet om meer dan een
paar bladzijdes te lezen, wat ik erg vervelend vind. Uiteindelijk is het zeker
wel een mooi boek, maar in combinatie met o.a. tijdsdruk was het niet zo fijn
om dit verplicht te moeten lezen. Als ik er een volgende keer voor ga zitten,
waardeer ik het waarschijnlijk meer!
Met de andere boeken heb ik niet heel erg veel problemen
gehad tijdens het lezen. Soms zat ik wel op een punt dat ik heel even vast liep,
maar dit heeft nooit echt weerstand bij mij opgeroepen.
Ben je in de loop van de tijd dat je met
literatuur bezig was er anders naar gaan kijken? Probeer die ontwikkeling bij
jezelf vast te stellen. Geef voorbeelden van wat je nu beter kunt. Kijk voordat
je je antwoord formuleert nog eens terug naar je leesautobiografie.
Ik denk dat ik zeker anders naar literatuur ben gaan kijken.
In de 4e klas begon ik met een boek uit leesniveau 3 en uiteindelijk
heb ik zelfs een boek uit leesniveau 6 gelezen. Ik ben dus steeds moeilijkere
boeken gaan lezen, en daarbij ben ik ook duidelijker verbanden gaan zien.
Daarbij kon ik in de 4e klas ook moeilijk een boek lezen waarin het
verhaal wat droger was; inmiddels is dit wel veranderd. Een Nagelaten
Bekentenis en Godenslaap had ik in de 4e klas niet kunnen lezen
en ook niet kunnen verwachten dat ik ze wel zou gaan lezen!
Loop je blog nog eens door en stel vast
waarmee je uiteindelijk al dan niet tevreden kunt zijn, waar het gaat om je
aanpak bij het werkproces en je studievaardigheden. Geef voorbeelden. Met welke
werkvormen kon je goed uit de voeten, met welke niet? Waarom?
Als ik mijn blog nog eens door loop, ben ik best tevreden
met de verslagen. Ik merk dat ik vaak de algemene leesverslagen heb gemaakt,
behalve als er een andere opdracht gemaakt moest worden. Ik denk dat ik dit
gedaan heb, omdat ik zo een algemeen beeld kreeg van het boek, maar er ook
dieper op in ging. Daardoor kan ik het boek beter begrijpen en is het
makkelijker voor mij om hierover te vertellen.
Een opdracht die me heel erg aanspraak, was de
groepsopdracht. Bij deze opdracht kreeg je goed de mogelijkheid om met anderen
over het boek te praten. Zo kreeg je inzicht wat anderen dachten en naar ieders
ideeën luisteren. Iedereen had andere gedachten over het boek en het was zeer
interessant om hierover te discussiëren.
Welke plaats denk je dat de literatuur in
het vervolg van je leven te kunnen geven?
Ik hoop dat het in mijn latere leven nog zeker een
belangrijke plaats zal hebben. Ik kan het natuurlijk niet met zekerheid zeggen,
omdat ik ook nog niet weet wat er later zal gebeuren, maar ik denk wel dat literatuur
belangrijk is. Sowieso hou ik al heel erg van lezen en daarbij wordt je algemene
kennis wordt vergroot. Ik hoop dus dat ik in de toekomst de mogelijkheid zal
hebben literatuur te blijven lezen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten