maandag 11 juni 2012

Verwerkingsopdracht 1: omslagen


Verwerkingsopdracht 1: omslagen

Red ons, Maria Monatelli, door Herman Koch

De omslag van dit boek is opvallend, omdat het blauw is, waardoor het boek tussen sobere kleuren meteen opspringt. Als iets opvalt, kiezen mensen het eerder. Het lettertype is niet echt opvallend, het is gewoon duidelijk wat er staat. De afbeelding met de schoenen begrijp ik niet helemaal, maar ik heb het boek ook niet gelezen, dus er zal wel een goede verklaring voor zijn.
Ik zou dit boek snel kiezen, omdat het opvalt door vooral de blauwe kleur.

Waterstudies, door K. Michel

Deze omslag heeft saaie kleuren, maar wat wel opvalt, is de titel. Die staat verticaal in plaats van horizontaal. Het lettertype dat gebruikt is, is niet heel opvallend.
Ik zou dit boek niet erg snel kiezen, omdat de blauwe omslag van ‘Red ons, Maria Monatelli’, mij dan toch meer aanspreekt.

Vast, door Ton Anbeek

Ik vind deze omslag heel erg opvallend. Ten eerste is de omslag rood, waardoor het boek al opvalt. Ten tweede zijn de letters heel erg opvallend. Ik weet niet precies wat de letters moeten voorstellen, maar dat het opvalt is zeker.
Persoonlijk zou ik dit boek snel kiezen, omdat ik nieuwsgierig ben naar wat de betekenis van de letters zou kunnen zijn.

Joe Speedboot, door Tommy Wieringa

De omslag van dit boek vind ik apart, omdat er een grote foto op staat, waarvan ik geen betekenis kan afleiden. Waarschijnlijk zal dit in het boek wel uitgelegd worden, maar een jongen met een sinaasappel vind ik wel een beetje apart.
Vanwege die sinaasappel zou ik het aan de ene kant wel kiezen, omdat dat apart is, maar aan de andere kant vind ik het een rare omslag.

Het moest maar eens gaan sneeuwen, door Tjitske Jansen
Deze omslag is ook apart, maar deze vind ik wel grappig met het kind met de zwembril. Wel vraag ik me nu af sterk wat voor gedichten het zijn, ik heb de neiging te denken dat het hele rare gedichten zullen zijn.

De zonnewijzer, door Maarten ‘t Hart

Bij deze omslag heb ik niet het gevoel dat ik het boek snel zal kiezen. Het lettertype en de kleuren vind ik persoonlijk saai aandoen. De afbeelding maakt dat je toch nog enigszins naar het boek wordt getrokken, omdat dat wel opvalt. Toch zou ik eerder voor de boeken kiezen waarvan ik de omslagen al eerder heb besproken, omdat die meer opvallend zijn.

Een hart van steen, door Renate Dorrestein



Van dit boek waren veel verschillende omslagen, ik heb degene genomen die mij het meest aansprak. Opvallend aan deze omslag ik de gele kleur. Het lettertype is niet heel erg opvallend, maar de afbeelding dan weer wel. Het is een wieg met een baby en daaromheen scharen.
Door die scharen ben ik wel nieuwsgierig geworden, naar wat die voor betekenis kunnen hebben.

Het diner, door Herman Koch


Net als ‘Red ons, Maria Monatelli’, is deze omslag ook erg blauw. Daardoor valt het boek wel snel op. Ook hier is het lettertype niet echt bijzonder, wel zie je gelijk de krab die op het bord ligt (wat refereert naar het diner).
Net als bij ‘Red ons, Maria Monatelli’, zou ik dit boek snel kiezen, omdat de blauwe kleur gelijk opvalt ,

Conlusie
Over het algemeen zou ik het snelste ‘Vast’ van Ton Anbeek kiezen, als ik tenminste op de omslag af zou gaan. Ik ben wel nieuwsgierig naar wat de letters precies moeten voorstellen en vind persoonlijk rood een mooie kleur, dus dat is voor mij ook al snel een reden om dit boek te kiezen.

Of het vanuit verkooptechnisch punt ook de beste is, weet ik niet zo heel zeker, maar wat wel heel zeker is, is dat de omslag heel erg opvalt door het lettertype(of eigenlijk de letters). Misschien denken mensen dan sneller dat ze dit boek zullen kiezen en is het dat opzicht een goede omslag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten