Verwerkingsopdracht
1: omslagen
Red ons, Maria Monatelli, door Herman Koch
De omslag van dit boek is opvallend, omdat het blauw is,
waardoor het boek tussen sobere kleuren meteen opspringt. Als iets opvalt,
kiezen mensen het eerder. Het lettertype is niet echt opvallend, het is
gewoon duidelijk wat er staat. De afbeelding met de schoenen begrijp ik
niet helemaal, maar ik heb het boek ook niet gelezen, dus er zal wel een
goede verklaring voor zijn. Ik zou dit boek snel kiezen, omdat het opvalt door vooral de blauwe kleur. |
Waterstudies, door K. Michel
Deze omslag heeft saaie kleuren, maar wat wel opvalt, is
de titel. Die staat verticaal in plaats van horizontaal. Het lettertype dat
gebruikt is, is niet heel opvallend.
Ik zou dit boek niet erg snel kiezen, omdat de blauwe omslag van ‘Red ons, Maria Monatelli’, mij dan toch meer aanspreekt. |
Vast, door Ton Anbeek
Ik vind deze omslag heel erg opvallend. Ten eerste is de
omslag rood, waardoor het boek al opvalt. Ten tweede zijn de letters heel
erg opvallend. Ik weet niet precies wat de letters moeten voorstellen, maar
dat het opvalt is zeker.
Persoonlijk zou ik dit boek snel kiezen, omdat ik nieuwsgierig ben naar wat de betekenis van de letters zou kunnen zijn. |
Joe Speedboot, door Tommy Wieringa
De omslag van dit boek vind ik apart, omdat er een grote
foto op staat, waarvan ik geen betekenis kan afleiden. Waarschijnlijk zal
dit in het boek wel uitgelegd worden, maar een jongen met een sinaasappel
vind ik wel een beetje apart. Vanwege die sinaasappel zou ik het aan de ene kant wel kiezen, omdat dat apart is, maar aan de andere kant vind ik het een rare omslag. |
Het moest maar eens gaan sneeuwen, door Tjitske
Jansen
Deze omslag is ook apart, maar deze vind ik wel grappig
met het kind met de zwembril. Wel vraag ik me nu af sterk wat voor
gedichten het zijn, ik heb de neiging te denken dat het hele rare gedichten
zullen zijn.
|
De zonnewijzer, door Maarten ‘t Hart
Bij deze omslag heb ik niet het gevoel dat ik het boek snel zal kiezen. Het lettertype en de kleuren vind ik persoonlijk saai aandoen. De afbeelding maakt dat je toch nog enigszins naar het boek wordt getrokken, omdat dat wel opvalt. Toch zou ik eerder voor de boeken kiezen waarvan ik de omslagen al eerder heb besproken, omdat die meer opvallend zijn. |
Een hart van steen, door Renate Dorrestein

Van dit boek waren veel verschillende omslagen, ik heb
degene genomen die mij het meest aansprak. Opvallend aan deze omslag ik de
gele kleur. Het lettertype is niet heel erg opvallend, maar de afbeelding
dan weer wel. Het is een wieg met een baby en daaromheen scharen. Door die scharen ben ik wel nieuwsgierig geworden, naar wat die voor betekenis kunnen hebben. |
Het diner, door Herman Koch

Net als ‘Red ons, Maria Monatelli’, is deze omslag ook
erg blauw. Daardoor valt het boek wel snel op. Ook hier is het lettertype
niet echt bijzonder, wel zie je gelijk de krab die op het bord ligt (wat
refereert naar het diner).
Net als bij ‘Red ons, Maria Monatelli’, zou ik dit boek snel kiezen, omdat de blauwe kleur gelijk opvalt , |
Conlusie
Over het algemeen zou ik het snelste ‘Vast’ van Ton Anbeek kiezen, als ik tenminste op de omslag af zou gaan. Ik ben wel nieuwsgierig naar wat de letters precies moeten voorstellen en vind persoonlijk rood een mooie kleur, dus dat is voor mij ook al snel een reden om dit boek te kiezen.
Of het vanuit verkooptechnisch punt ook de beste is, weet ik
niet zo heel zeker, maar wat wel heel zeker is, is dat de omslag heel erg
opvalt door het lettertype(of eigenlijk de letters). Misschien denken mensen
dan sneller dat ze dit boek zullen kiezen en is het dat opzicht een goede
omslag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten